بعضی افراد وقتی می خواهند با دستگاه های هوازی مثل تردمیل کار بکنند، نگران هستند که این نوع ورزش عضلات آن ها را تخریب بکند. بدن همواره در حال شکستن و ساختن پروتئین است و این فرایند، گردش پروتئین نام دارد. بدن انسان مدام در وضعیت ساختن و تجزیه به سر می برد که به آن چرخه آنابولیک و کاتابولیک می گویند. اگر نیاز به کاهش وزن ندارید و فقط می خواهید بدنی سفت و عضلانی داشته باشید، باید این چرخه را متعادل نگهدارید. بدن حتی در هنگام خواب نیز در حالت کاتابولیک، یعنی تجزیه فرو می رود. اینکه فکر کنید تمرینات هوازی باعث از دست دادن عضلات می شود اشتباه بزرگی است.

اگر علاقمند به کاهش وزن هستید، می بایست ورزش هوازی را حدود 45 دقیقه با شدت تناوبی ادامه بدهید تا به مرحله چربی سوزی و تجزیه برسید. این تمرین باید حداقل 5 روز در هفته تکرار بشود. البته داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن، امری ضروری است؛ زیرا بدن باید بیش از آنچه کالری به دست می آورد کالری از دست بدهد تا کاهش وزن اتفاق بیفتد.

آیا کار با تردمیل عضلات را از بین می برد؟

دویدن یا تند راه رفتن بر روی تردمیل ، عمل دم و بازدم ریه ها را افزایش می دهد. حالا بدن مجبور است این اکسیژن تازه را انتقال بدهد؛ این عملکرد ریوی احتیاج به هموگلوبین بیشتر دارد. در نتیجه هموگلوبین بیشتری تولید می شود تا اکسیژن را به سمت بافت های عضلانی ببرد. ضمن این انتقال گردش خون سریع تر می شود و رگ ها حجم بیشتری می یابند. همراه با حمل و انتقال اکسیژن مواد مغذی نیز به بافت ها می رسد و مواد زائد نیز دفع می شوند؛ در نتیجه عضلات ترمیم شده و بهبود می یابند.

این شبکه گسترده در تمام بدن گسترش دارد و به آن سیستم قلبی- عروقی می گویند. بنا بر آنچه گفته شد، کار با دستگاه تردمیل، مسیر گردش خون را توسعه می دهد و با سوخت رسانی به بافت های بدن منجر به رشد عضلات می شود. همچنین موجب افزایش متابولیسم بدن نیز خواهد شد. شما در صورتی ممکن است عضله از دست بدهید که به اندازه کافی پروتئین دریافت نکرده باشید؛ زیرا پروتئین تنها ماده مغذی برای تولید عضله شناخته شده است. اگر می خواهید با وجود کار با تردمیل بدن خود را در حالت آنابولیک نگهدارید، غذاهای حاوی پروتئین بخورید.

کمبود کربوهیدارت بدن نیز سبب از دست رفتن عضله خواهد شد. اغلب افراد برای کاهش وزن رژیم های غذایی می گیرند که کربوهیدارت در آن رژیم ها وجود ندارد، یا بسیار کم است؛ این کار کاملا اشتباه می باشد. برای از بین بردن چربی های اضافه نباید ناگهان مقدار کربوهیدرات دریافتی را به طور چشمگیری کاهش بدهیم. اگر بدن کالری کافی برای رشد و حمایت عضلات بدن را به دست نیاورد، عضلات تخریب می شوند. گرسنگی متابولیسم بدن را کاهش می دهد. در حالت گرسنگی ، بدن بافت عضلانی را برای تامین انرژی مورد نیاز خود می سوزاند. زمانی که فعالیت ورزشی شدید انجام می دهید، احتمال سوختن عضلات بیشتر می شود. برای دور ماندن از این وضعیت نباید اجازه بدهید بدن به حالت گرسنگی برسد.

فشار تمرین می بایست با میزان پروتئین و کربوهیدرات دریافتی بدن متناسب باشد. دویدن بر روی تردمیل و انجام فعالیت هوازی، می تواند چربی های انباشته شده بدن را کاهش بدهد و رشد عضلات را سریع تر کند. برای رسیدن به این هدف باید یک برنامه ورزشی صحیح و منظم داشته باشید. اگر دو برنامه ورزشی متفاوت، هوازی و بدن سازی دارید، اول تمرینات هوازی را انجام بدهید و بعد به سراغ تمرینات بدنسازی بروید. قبل از کار با تردمیل حتما بدن خود را گرم کرده و پس از اتمام ورزش بدن را سرد کنید. بهتر است تمرینات بدنسازی و هوازی در دو جلسه جداگانه انجام بشوند. یعنی یک روز روی تردمیل هوازی کار کنید و روز بعد به تمرینات بدنسازی خود بپردازید.

البته این کار برای زمانی است که هدف شما کاهش وزن نباشد. برای کاهش وزن تمرینات هوازی بسیار مناسب تر هستند و توصیه می کنیم ابتدا وزن خود را به اندازه مطلوب برسانید و بعد تمرینات بدنسازی را در کنار تمرینات هوازی ادامه بدهید.اگر می خواهید قدرت بدنی خود را بالا ببرید، بهتر است در هنگام ورزش های هوازی نیز از وزنه استفاده کنید.